📝 دکتر حمیدرضا مقصودی

بچه ها از نظرسنجی که برگشتند، سرشان گیج رفته بود. سوال کردم چرا؟ گفتند تصور هم نمی‌کردیم مردم تا این حد انقلابی و ایمانی فکر کنند. باورشان نمی‌شد که اکثریت مطلق جامعه هدف عاشق ایران باشند.
به بچه ها گفتم خودتان چطور؟ گفتند ما هم عاشق ایرانیم. اما فکر نمی‌کردیم مردم هم اینگونه فکر کنند.
تصوری که از مردم داریم، معمولا توسط رسانه ساخته می‌شود اما رسانه به سختی می‌تواند تصور خود ما از پدیده را تغییر دهد. این اشکالی فنی است که در نگرش‌های ما وجود دارد. دشمنان خارجی و غربگرایان داخلی هم به وفور از این اشکال فنی بهره می‌گیرند و با استفاده از ابزار رسانه این تلقی را ایجاد می‌کنند که بله. درست است که ممکن است شما اینطور فکر کنید، اما مردم اینگونه فکر نمی‌کنند. با این تاکتیک، هر آن‌چه می‌پسندند را با استفاده از رسانه به مردم نسبت می‌دهند.
لذا جماعت انقلابی و حزب‌اللهی و متدین، همواره دچار خطای خوداقلیت‌پنداری ناشی از آن فعالیت رسانه‌ای است.
نگویید در انتخابات‌ها چرا می‌بازیم! در آن‌جا هم یک اشکال فنی دیگر حاکم است. میل به همراه شدن با مردم. وقتی مردم را به این نتیجه رساندند که سایر مردم جور دیگر فکر می‌کنند، میل به همراهی با سایر مردم، بخشی از آن‌ها را مجاب می‌کند که انتخابشان را تغییر دهند.
این دو تکنیک در جنگ روانی علیه انقلابی‌های ایران که به زعم من اکثریت جامعه ایران هستند به شدت استفاده می‌شود. راهکار آن، آگاهی بخشی نسبت به وجود این اشکالات فنی و غلبه رسانه‌ای بر جنگ روانی است که در عموم انتخاب‌های مردم وجود دارد.